Wednesday, August 24, 2011

keunikan

musim raya ni antara makanan yang biasa di buat biskut raya..tapi aq lebih suka kerepek sebab kalau makan banyak mana pon tetap tak muak sangat berbanding dengan biskut..kalau biskut yang rangup sedaplah..
kerepek sedap kunyah time petang petang,supper..

kerepek karas
ni karas yang biasa orang buat
 karas ni antara yang sedap..halus sangat kalau makan kena lapik..ni karas bentuk bunga ros..jarang orang buat..hantaran karas masa akak aq tunang..mak tempah kat orang kampung..dia dah biasa buat..dia ambil tempahan karas ikut bentuk bekas..

jongkong
satu lagi kami suka tengok mencari resepi temurun..nak tunggu buka puasa tengoklah kejap..pikul 6.30 tv9..best tau makanan yang kita tak pernah tengok pon kita dapat tengok..kuih jongkong nipon baru first time dengar..kuih orang perak..
senang je..bahan bahan dia tepung gandum,air pandan,santan,gula..

mula mula campur air pandan dengan tepung gandum,sentiasa kacau dengan api perlahan sampai dia likat..sejukkan.lepas tu isi dalam daun pisang..then letak santan,letak gula..lepas tu bungkus daun pisang..then kukus..done..
hari tu tengok dia buat puteri mandi beluluk..beluluk tu kami panggil dia buah kabung..

lagi tengok kodok telur makanan kelantan..bahan kodok telur ni 5 telur ayam,5 telur itik,gula merah..mula mula masak gula merah then campur dengan semua telur..telur tu kalau ikut tradisi kena ramas dengan tangan..lepas tu biar sekejap..rasa dia macam puding karamel cuma kodok telur ni asli sikit..

erm kita sepatutnya bersyukur kerana kita penuh dengan makanan berbanding dengan rakyat afrika yang kebulur..uniknya malaysia

12 comments:

Fikri said...

jongkong?? jongkong emas ka perak?? hehe..

EnciK AxixOu said...

cm bunge pulak..syg la nk makan..haha

Waqheh said...

karas mmg sedap. tapi kalo masuk angin mmg jemmm....potong terus..

jongkong pe tu?

Taufan Bin Ribut said...

kalau dalam kuih jongkong tu ade emas kompom saye tak makan kak ^_^

Entri Terkini : Shopping Raya yang sakan

Entri terdahulu : Mercun rocket buat aku terbang tinggi-tinggi

ummiarissa said...

kuih karas bentuk Ros tu unik...tak pernah jumpa...agaknya susah jugak nak buat kan..

syasya said...

betol tu..kene bersyukur dan doakan untuk mereka..by da bay..cantiknye kerepek keras roses tu..=))

Anum said...

macam2 kan

Fara Ada said...

adehhh....sy ingtkan gubahan towel yg org sll bg time hantaran tu..rupanya karas?? adehh..kreatip sguh! plus sgt la rajin nk buh kale plak kan...hehehe

MUHAMMAD SYAZWAN said...

'pikul' 6.30 tv9 pon boleh!!! typooo di situ! hahaha!!!

z a z a said...

sedapnye! kuih yg the second photo! damn i want to eat that now

cemomoi said...

bersua muka tidak, tapi tetap setia; beramah-tamah tidak, tapi tetap mesra; bersenda ikut suka jee, tak tau plak ada yang terasa; mengomen macam le hebat, tak prasan rakan rasa kena sebat; duhai sahabat duhai pelawat, kususun ruas jari yang karat, mohon ampun ke hadrat, agar kita semua beroleh rahmat, Allah limpahi dengan berkat

Wan Izwar said...

memang kita patut bersyukur sebab kita penuh makanan..sebab tu la rakyat malaysia 'sihat-sihat' belaka and diorang banyak dapat penyakit orang kaya macam kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, jantung tersumbat, macam2 la.. kan?kan?