Sunday, August 21, 2011

side dishes

kebiasaanya kita kalau buka puasa mesti ada main dishes..nasi,mihun etc...tapi rasa tak lengkap pula kalau tak ada makanan sampingan macam kuih muih..paling koman buah la..hari tu kami buat popia..senang saja..ingat nak buat tauhu sumbat tapi tauhu tak cukup..sama je bahan popia dengan tauhu sumbat..

wajib ada
 kulit popia mestilah kena beli kalau tak bukan popia..murah saja dan boleh buat banyak..memang untung kalau berniaga..makan pon puasa..

inilah hasilnya..
lepas gulung gulung tu gam dengan tepung gandum..banyak kami buat untuk sebesen inti dapatlah 38 popia...tak dapat nak bundarkan kepada 40..
kebetulam masatu ayah beli durian..so kenalah masak pulut sebab ayah suka makan dengan durian dengan pulut..nasi ayah takkan pandang dah..
so kami tak goreng semua popia sebab takut tak habis..just goreng 20 popia saja..sekejap saja goreng popia sebab inti dia dah goreng dah sebelum tu..

tadi kami makan temosa buat sendiri..so kami terfikir kupit popia yang lebih haritu boleh buat samosa yang bentuk tiga segi tu..wah indah betul malaysia ni..banyak betul kuih muih..

malam ni malam 21 ramadhan..kejarlah 1o malam terakhir bulan ramadhan..ada pendapat kata sepuluh malam terakhir yang ganjil kemungkinan lailatul qadr..so kejar kejarlah
hari ni buka puasa kat kampung memang kenyang dengan kuih muih..nasi tak boleh nak sentuh..alhamdulillah. ingat rakyat kat afrika punyalah starving..so jangan membazir...

5 comments:

Freaky said...

pergh popia sangat sedap kak :D...

Lee-kun said...

betull, suker popia gak..! ^^

insan_marhaen said...

selalunya juadah sampingan IM dan ibu_suri ialah kuih talam.

lembut dan senang hadam!

TiraTaec0oL said...

nyum3....

Wan Izwar said...

side dishes? side kick takde?