Thursday, February 7, 2013

our kawaii pet

assalamualaikum

sebenarnya dah lama tertanya tanya sama ada kura kura kami ini jantan ke betina.. tak pernah tahu pon jantina kura kura ni sepanjang kami bela.. so tadi google punya google jumpalah sedikit maklumat cara mengenal jantina..


hi we're couple

betina :
saiz lebih besar daripada jantan, corak dibawah cangkerang lebih kemas dan sedikit, lebih pasif, corak atas cangkerang lebih cantik..

betina

jantan : 
saiz lebih kecil berbanding betina, corak di bawah cangkerang lebih serabut dan banyak, lebih aktif, corak atas cangkerang biasa saja..

jantan
kura kura jantan ni memang aktif, pantang pegang sikit terus nak berlari.. susah nak angkat letak atas tangan sebab suka lari dan dan suka gigit.. kalau betina senang saja, angkat sikit terus statik saja badan dan mudah untuk dibelai..

sebenarnya banyak lagi info nak bezakan jantina antaranya kepanjangan ekor, bentuk cangkerang dan lain lain.. tapi tak sempat nak tengok ekor kura kura betina kami sebab pemalu sangat nak bawa keluar ekor.. 
ok.. ^_^

7 comments:

missclumsy said...

sy pun bela kura-kura gak. baru nak berjinak2 bela binatang ni. best bela kura-kura, xleceh sgt. Tukar2 air je:) hehehehe.

ablxhr said...

aku pun bela kura kura .tapi tak aktif je aku tengok

amer akat said...

aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
http://slapmestore.blogspot.com/

Aisy ~ said...

nak bela jugak kura2 , tp ade jual kat mane eh kat kl/slgor ni

Pethrine said...

kura-kura cumil~~ hehe.. btw, thanks sbab follow blog i sweetie. :D

Reiko Masashi said...

reiko xbela kura2..bela hamster je..hihi

Nana Liena said...

dulu penah bela..pastu lepaskan..umur tak tahu la brapa tahun..uhuhu.. makin dah besar mkin kuat makan n makin lasak.. bising betul..ahaha