Sunday, August 21, 2016

RECIPES : Pai Mangga Roti


Assalamualaikum

Lepas buat Muffin Mangga semalam, terus aku buat Mango Pie Bread Pudding sebab malas nak basuh bekas berulang ulang. Resepi ambil dari FB Tasty, resepi asal guna epal hijau, tapi aku letak mangga. Boleh juga bakar dalam loyang, tapi aku guna muffin tray juga sebab macam biasa malas nak basuh banyak bekas lain pula.  Aku suka tengok resepi Tasty ini sebab dalam bentuk video kan lebih senang nak belajar, dan semuanya aku cuba memang menjadi.

Kalau guna loyang jadilah Pai Mangga Roti, tapi aku guna muffin tray, so jadilah Tart Mangga Roti.






Ingredients (makes 9)

6 slices bread
3 egg
1/2 cup milk
1tsp extract vanilla
1 mango-diced
1tsp cinnamon-optional
1/2 cup brown sugar
3tbsp cornstarch/cornflour




Preparation

Cut bread diced. Mix together the milk, vanilla, and egg then combine with the bread. In the other bowl, stir the mango diced, brown sugar and cornstarch.

Pour the bread batter into 9 cases of a muffin tray (greased with butter) and place mango diced on top of each pancake. Bake for 40 minutes at 180C and serve warm. 


ENJOY!!!






Cornstarch penting untuk melekatkan mangga. Tapi aku guna cornflour sebab tak ada cornstarch. Cinnamon ikut suka nak letak, tapi aku tak letak sebab tak suka. Orang putih memang suka pakai cinnamon dalam masakan mereka sebab cuaca disana sejuk, so mereka perlukan haba dalam badan. Sebagai salah satu cara, dorang pakai herba untuk dalaman. Kita pula cuaca dah memang panas, nak haba apa lagi kan. =)

Rasanya macam makan puding roti cuma ada rasa mangga sikit.

Thanks for Read. Have a Nice Day :)

1 comment:

Ezy Loy said...

layan video tasty mmg best.. sume nmpk menyelerakan..
tp xprnh cuba buat pon..
haha

rajin awk mencuba ye..
nmpk sdap plak..